« خدا داند و دلش!اشتباه یا نفوذ...! »

دیوار مهربانی!

نوشته شده توسطصداقت...! 6ام فروردین, 1395

کمتر از 24 ساعت از تصمیمی که گرفته بودم گذشته بود. نباید نادیده گرفتن تصمیمات و سستی از همین روز اول سال جدید عادت می شد. مرتب اتفاقات روز را مرور و دنبال تجربه جدید و حرف تازه ای برای دوستانم بودم.  قبل از تحویل سال جدید، تصمیم گرفتم هر شب یکی از تجربیات تعطیلات نوروز را با دوستان ناشناس فضای مجازی و یا بهتر بگو یم مخاطبین احتمالی به اشتراک بگذارم اما ضمن اتفاقات شیرین روز حرف تازه ای نمی یافتم. مهمان ها سراپا گوش و پدر مثل همیشه از قدیم می گوید و ناشکری مردم امروز و شکر گزاری مردم قدیم ضمن نداشته هایشان. و شاهد مثال های گوناگون می آورد. گاهی حس می کنی آنچه می شنوی مربوط به قرن ها پیش است در صورتی که نهایت مربوط به 50-60 سال قبل است.  مطمئنم آنچه اکنون نقل مجلس ماست و عامل شادی و خنده های جمع ما، روزی درکش، چشم های زیادی را بارانی کرده است. پدر برای فقر برخی مردم مثال می زند که برخی ها صبح زود تا هوا تاریک بود کنار سقاخانه ها می رفتند و پول و نان و خوراکی های و … که مردم می گذاشتند برای گذران معیشتشان بر می داشتند. ا مین پسر بچه 8-9 ساله جمع از پدرم سوال کرد مگر کنار سقاخانه ها نان و پول بود؟ پدرم جواب داد بله پسرم آن موقع ها کسانی که وضعشان بهتر بود چون می دانستند مردم نیاز دارند و مثل این روزها این قدر مردم پی پر کردن جیب هایشان  و دل ها از هم دور نبود. هر چه داشتند نانی، قرانی پول و … کنار سقاخانه ها می گذاشتند. سقاخانه جایی بود که همه رفت و آمد داشتند، آبروی کسی نمی رفت و …  در همه سقاخانه های محله های شهر این کار انجام می شد. به حرف های پدر دقت کردم تنها سوالی که به ذهنم می رسید این بود: «این همان دیوار مهربانی نیست؟». حرف پدر مربوط به 50-60 سال پیش است و خود شاهد زنده این همدلی. پیرمردهای 70 تا 100 ساله داریم در شهر که شاید جزئیات بیشتری به یاد داشته باشند.  میراثی که فراموش شد و دوباره برای زنده و همگانی شدن آن  تلاشها نیاز است.  قدر میراث فرهنگی خود را بدانیم  که شاید 50-60 سال دیگر نسل امروز بر دیدن جزء جزء این فرهنگ در دست دیگران غبطه خورند و مجبور باشند برای احیای آن  از صفر ، سال ها  تلاش کنند.

نوشته شده توسط: صداقت/ اول فروردین 95

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: طلبه [عضو] 
5 stars

سلام دوست عزیز انشاالله با ظهور ولی عصر( عجل الله تعالی فرجه)جامعه ای زیبا و همدل داشته باشیم

1395/01/07 @ 15:10
نظر از: رحیمی [عضو] 

با عرض سلام خدمت همسنگر ولایی

پیامبر خداصلي الله عليه و آله:
بلا هر روز مى گويد:به كدام سو بروم؟
خداوند متعال مى فرمايد:
به سوى دوستان و فرمانبرانم.با تو كارهايشان را مى آزمايم،با تو صبرشان را آشكار مى كنم ،با تو گناهانشان را پاك مى كنم و با تو بر منزلت آنان مى افزايم.

يقولُ البَلاءُ كُلَّ يَومٍ:إلى أينَ أتَوَجَّهُ؟فَيَقولُ اللّه ُ تَعالى:إلى أحبابي واُولي طاعَتي،أبلو بِكَ أخبارَهُم،وأختَبِرُ بِكَ صَبرَهُم، واُمَحِّصُ بِكَ ذُنوبَهُم،وأرفَعُ بِكَ دَرَجاتِهِم.
كنز العمّال،ج۳ص۳۴۱

یاعلی علیه السلام

1395/01/07 @ 00:29
نظر از:  

سلام دوست عزيز
در ظل توجهات ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف سالي پرخير و بركت داشته باشيد . ان شاالله

1395/01/06 @ 23:35
پاسخ از: صداقت...! [عضو] 

سلام و احترام دوست گرامی
متشکرم. آمین برای همه شیعیان جهان
از حضور شما سپاسگزارم
در پناه حق

1395/01/07 @ 00:05


فرم در حال بارگذاری ...