« غم هايت را افزون نما!نگاهی از تو بس باشد مرا...! »

راه های مشتاقان (16)

نوشته شده توسطصداقت...! 4ام آذر, 1394

اَللّهُمَّ اِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتینَ اِلَیک والِهَةٌ

خداوندا دل هاي آرام گرفتگان به تو، سرگشته است.

*پس از دعا ها و تقاضاهاي سيزده گانه ، در ادامه امام سجاد عليه السلام عباراتي را در بيست و دو فرازبه صورت مناجات با حق تعالي ابراز مي فرمايند. منظور حضرت طلب مضمون آنها از خداوند براي خويش است. اگر چه حضرت اين كمالات را در حد اعلا دارا بوده اند اما چون حدوث و بقاي آن را از خداوند متعال مي دانستند، با دعا دوام آن را خواستارند.

*با توجه به معناي «خبت» مخبتين مومناني هستند كه به مرتبه اي از ايمان رسيده اند كه هيچ چيز آنها را متزلزل نكرده و از ياد خدا وند متعال غافل نمي شوند.

*اساس تعليمات قرآن و سنت در تمامي شوون زندگي انسان، بر تحصيل ايمان و حفظ و تقويت آن استوار است كه اين مهم با ايجاد شرايط و لوازمش محقق مي شود كه مهمترين آن، پيروي از دستورات آن هاست.

*با مقاومت در برابر وسوسه هاي شيطاني تابعين حقيقي پيامبر صلي الله ليه و آله و سلم از غير ايشان جدا شده و شناخته مي شوند.

*همگان ماموريم در دين بصيرت يافته و از آن با آگاهي و روشنايي دفاع كنيم. خداوند متعال در چندين آيه اعطاي قرآن را به عنوان بصائر بيان كرده تا ديگران نسبت به آن بصيرت يافته و از كوري رهايي يابند (انعام آيه 104، اعراف آيه 203 و …)

*محبت خداوند نسبت به بنده، آثاري دارد و آن برطرف كردن موانع قلبي بين او و خودش است.

*مراد از كلمات طيب همان اعتقادات صالح است كه طبق موازين محكم عقلي باشد. اين اعتقادات با عمل صالح و پيروي دقيق از كتاب و سنت روشن تر مي شود، به گونه اي كه دل انسان را دگرگون و متحول مي سازد، تا جايي كه دل از غير حق تعالي بريده مي شود و جز به او شيفتگي و اشتياق نمي ورزد.

شرح زیارت امین الله/ استاد شیخ محمود تحریری/ نكات صص 350 تا 360

نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

سلام ممنون از مطلب مفیدتون

پاسخ دادن:
سلام و احترام
متشکرم
از حضور شما سپاسگزارم
در پناه حق

1394/09/08 @ 15:03


فرم در حال بارگذاری ...