« منجیه 26منجیه 24 »

منجیه 25

نوشته شده توسطصداقت...! 21ام تیر, 1394

آنها مى‏ گويند: اگر راست مى‏ گوئيد اين وعده قيامت چه زمانى است؟ (سوره ملک آیه بیست و پنجم) (1)

نکات کلیدی:

*در اينكه منظور از” هذَا الْوَعْدُ” چيست! دو احتمال ذكر كرده ‏اند:نخست وعده قيامت، ديگر وعده مجازات هاى گوناگون دنيا، مانند زلزله‏ ها و صاعقه‏ ها و طوفان‏ ها، ولى با توجه به آيه گذشته معنى اول مناسبتر به نظر مى ‏رسد هر چند جمع ميان هر دو معنى نيز ممكن است.(1)

*  اين آیه سخن كفار و منكرين معاد را بیان مى‏ كند كه در آمدن آن عجله كردند، البته استعجالشان به منظور استهزا بوده است. (3)

* در قرآن شش مرتبه «متی هذا الوعد» از زبان مخالفان آمده است و پیامبر در پاسخ آن می فرمودند: علم به قیامت فقط نزد خداست.(2)

 *دشمن از طریق طرح سوال و تحقیر و استهزا در صدد تضعیف مکتب و رهبر آسمانی است لذا انبیا را متهم به دروغگویی می کنند(2)

*هر دانستنی ارزش نیست (اگر زمان قیامت را بدانیم برای گروهی که به آن زمان نزدیکترند سبب وحشت و اضطراب و برای گروهی که با آن فاصله طولانی  دارند سبب غفلت و فراموشی است.)(2)

* هدف آنان  از امثال این سوال رسيدن به حقيقت و شناختن آن نيست، بلكه مجرّد جدال و عناد است. مگر مقصود آنان چيزى جز آن است كه بهانه ‏اى براى فرار از مسئوليت التزام به حق و پيروى از رهبرى مكتبى در حيات، و گريز از سرزنش ضمير و نداى فطرت است؟(4)

لحظه ای درنگ:

  اگر كسى منكر حقيقت مرگ شود، و كسى را كه يادآور مرگ است تكذيب كند، آيا تا ابد زنده مى‏ ماند و ياد آورنده مرگ دروغگو مى ‏شود؟  آيا علم نداشتن انسان به لحظه مرگش- مثلا- حقيقت مرگ را از ميان مى‏ برد؟ پس به چه دليل منكران حقايق، خبر ندادن رسول اللَّه- صلّى اللَّه عليه و آله- را از موعد ساعت به ايشان دليلى بر انكار ساعت و نبودن آن دانسته ‏اند؟!!(4)


(1)تفسیر نمونه/ آیت الله مکارم و جمعی نویسندگان/ ج24/ ص 352

(2) تفسیر نور/ محسن قرائتی/ ج 10/ ص 160 و 161

(3)تفسیر المیزان/ علامه طباطبایی/ج19/ ص609

(4)تفسیر هدایت/ جمعی از مترجمان/ ج 16/ ص 185


فرم در حال بارگذاری ...