« دعای تحویل سال!چگونگی همراه شدن با حضرت زهرا علیها سلام و آل الله (1) »

چگونگی همراه شدن با حضرت زهرا علیها سلام و آل الله (2)

نوشته شده توسطصداقت...! 23ام اسفند, 1394

* شانیت و عظمت حضرت زهرا علیها سلام در ذهن و عقل ما ناسوتی ها نمی گنجد. اگر همه آب ها ی روی زمین در یک لیوان جا شد ما هم این عظمت را می فهمیم اما در فهم خود می توانیم برداشت هایی داشته باشیم.

*حضرت زهرا علیها سلام 138 اسم و لقب دارند.

* گفته شد حضرت را زهرا نامیده اند به دو دلیل: یکی از زهره است به معنای نورانی . یعنی جنس حضرت از نور است. و دوم زهرا بودند چون آرامبخش خانه علی علیه السلام بودند. لذا هرکسی بخواهد همراه زهرای مرضیه علیها سلام باشد باید به گونه ای تربیت شود و شخصیت او به گونه ای باشد که هر جا قرار می گیرد باعث آرامش باشد. پس کسی که با رفتار و زبان و … مردم را اذیت می کند همراه اهل بیت علیهم السلام نیست.

* اهل بیت علیهم السلام هر کجا قرار می گرفتند مایه برکت و آرامش و امید و وحدت و همدلی  و رحمت و آرامش بودند. زهرا یعنی مرکز سکینه و آرامش

* عوامل سکینه و آرامش چیست؟
از دیدگاه قرآن 4 چیز باعث سکینه و آرامش می شود و 4 چیز موجب سلب آرامش و سکینه.

الف) عوامل آرامش
اول: همسر(آیه 21 سوره روم)
همسر اگر مایه آرامش و سکینه نباشد همسر نیست. 
سه علت برای ازدواج می توان در نظر گرفت: اطفاء شهوت که اصلا خوب نیست، تکثیر نسل که جالب نیست . ولی قرآن هدف از ازدواج را آرامش بیان می کند. این که انسان دلش یکی شود و بفهمد هدف زندگی چیست. ما در اسلام آیین همسرداری داریم اما زناشویی نداریم. چون جدی ترین، مهمترین و پاکترین نهاد ازدواج است. از همسرداری بوی آدمیت، اخلاق بوی مهر و محبت می آید اما از زناشویی بوی حیوانیت، شهوت و نفسانیت و لجن می آید.  اسلام می گوید حق نداری به آن اینگونه نگاه کنی.

باید کسی را انتخاب کنی که کنارش به آرامش برسی. پاک ترین نیت را انسان باید برای ازدواج داشته باشد. اگر یک نخ غصبی در لباس باشد نماز باطل است. اگر یک رشته نیت نادرست در ازدواج داشته باشی خیر ز زندگی خود نمی بینی. (به خاطر مال و ثروت و موقعیت و زیبایی و …)

دوم:  ذکر خدا (سوره رعد آیه 28 و سوره فتح آیه 4)
اذکار دو گونه اند: خصوصی: یعنی هر کسی نمی تواند بگوید و یا اگر خواست بگوید محدود است. مثلا  ذکر شریف «لا اله الا الله» حداکثر در 24 ساعت 100 بار. اگر بیشتر بگویی مشکلات خاصی ایجاد می شود چون خود این ذکر بار خیلی دارد. می گویی فقط تو و آزمایشات آن بسیار سنگین است. اما یک سری اذکار هستند که هر چه می توانی بگوو چه برکاتی دارد. از جمله صلوات بر محمد و آل محمد. و دیگری لعن. فرق لعن و صلوات در این است که صلوات پشه های وجودت پشه کینه و غیبت و حسد و … را می کشد اما لعن مردابی که پشه تولید می کند می خشکاند.. بالاترین و موثرترین ذکر،  این دو بال است. از برکات صلوات در روایات چهره نورانی و اخلاق خوش و برکت در زندگی است. و یا در روایت از امام باقر علیه السلام داریم به ازای هر صلوات خدا 600 فرشته می آفریند که به نیابت از شما صلوات بفرستند و این ثواب ها گناهانت را از بین می برد. اما برای لعن وارد شده تمام انبیا  و اولیادعایت می کنند به خصوص حضرت زهرا علیها سلام.


دو تا ذکر داریم که مسیر را معجزه آسا باز می کنند.  تجربه نموده ام گره هایی را که فقط معجزه باز می کند، به راحتی باز می کند اولی «حسبنا الله و نعم الوکیل». اما ظاهرا توفیق می خواهد. دومی از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  که آیت الله سیدان در مشهد برای من فرمودند. هر موقع توانستید بگویید.
« يا من اذا تضايقت الامور فتح لها بابا لم يذهب اليه الاوهام صل علي محمد و ال محمد ، و افتح لاموري المتضايقه بابا” لم يذهب اليه وهم یا ارحم الرحمين.»اي كسي كه هرگاه انسان در دوران زندگي گرفتار تنگناها و مشكلاتي بشود دري را به روي او مي گشائي كه در انديشه و تصور احدي نگنجد.  بر پيامبر و آلش درود بفرست
و  فرا روي كارهاي گره خورده و بسته شدهٔ من دري بگشاي كه به ذهن هيچ كس نرسيده باشد. اي مهربانترين مهربانان.
صبح ها معوذتین را بخوانید
ذکر مخصوص اینکه اگر دادگاه رفتید و همه چیز بر ضد شما و واقعا مظلومید و حق با شماست. قبل از دادگاه به سه انگشت دست راست هر کدام یک سوره توحید بخوانید و بدمید و سه انگشت را بسته نگه دارید تا از نزد قاضی بر می گردید. امام علی علیه السلام در میدان جنگ فقط سوره توحید می خواندند.

سوم: تبرکی (آیه 248 سوره بقره)

یک چیز تبرک شده مثلا انگشتری که به ضریح امام رضا علیه السلام، امام حسین علیه السلام و یا حرم حضرت معصومه علیها سلام تماس داده اید برای خود داشته باشید. از آیت الله شوشتری داریم که اگر مثلا در خانه مریض داری نتوانست روضه بیاد اشکال ندارد آنجا هر جرعه چایت را به اسم یک بیمار بنوش مریض شفا پیدا می کند. پرچم و در و دیواری که روضه بوده است و …

چهارم: سر پناه و خانه(آیه 80 سوره نحل)
به جایی مسکن می گویند که باعث آرامش باشد. جایی که خستگی هات  از بین برود و الا هر خشت و گلی مسکن نیست. خانه های خود را به گونه ای ساماندهی کنید که هر کس وارد شد باعث آرامش و دلگرمی او باشد.

ب) عوامل سلب آرامش (آیه 260 سوره بقره)
ذیل این آیه که مربوط به تقاضای ابراهیم خلیل از خدا و گرفتن 4 پرنده و … است روایتی داریم از امام باقر علیه السلام که از ایشان سوال شد این پرنده ها یعنی چه؟ ما باید از این ها چه بفمیم؟
پرنده اول در روایات عقاب یا کلاغ یا لاشخور است که نماد آرزوهای طولانی است. همت بلند باشد اما ارزو نه. و ارزو متناسب با شخص و ظرفیت و توانایی او.
پرنده دوم: طاووس:  نماد تجملات
پرنده سوم: مرغابی که نماد طمع است.
پرنده چهارم: خروس که نماد شهوات و زیاده خواهی است.

ذکر رفع گرفتاری از امام زمان علیه السلام

شنیده شده از: شیخ مهدی دانشمند/ 20 اسفند 94/ مراسم ایام فاطمیه/ ساعت 8 تا 9 شب
(کاستی های متن به دلیل یادداشت برداری از سخنرانی زنده و عدم امکان تکرار، از مدیر این وبلاگ می باشد)

 

نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

سلام دوست عزیز سالی پر از خیر و برکت را برای شما آرزومندیم!

1394/12/27 @ 19:25
نظر از: رحیمی [عضو] 

با سلام و عرض تسلیت بمناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
استاد پناهیان:

1394/12/23 @ 20:45


فرم در حال بارگذاری ...