« دقت کن! | این راه عشق، پیچ و خمش فرق می کند! » |
سبک زندگی حسینی 3
نوشته شده توسطصداقت...! 10ام آبان, 1393* جهل دو معنا دارد؛
عدمی یا سلبی مانند عدم علم. جاهل یعنی کسی که دانش ندارد . دانا در برابر نا دان
وجودی یا اثباتی. در این تعریف مقابل جهل، عقل است نه دانش.
* در قرآن و روایات و منابع دینی 90 درصد جهل، در مقابل عقل است.
* خداوند متعال دو موجود نیرومند مرموز قوی باطنی در وجود ما خلق کرده(هر دو مخلوق خدا) و هر دو هستند. مخلوقی از نور که همان عقل است و مخلوقی از تاریکی که همان جهل است.
* وظیفه عقل درک حقایق و خوبی ها و زیبایی هاست. عقل سلیم سر سوزنی در ادراک خوبی ها ضعف ندارد. پیامبر و حجت باطنی است و ما را به سمت خوبی ها و زیبایی ها دعوت می کند.
* جهل هم مخلوق خداست در باطن ما و یک شعور باطنی است و به معنای عدم علم نیست. هیچ نوع ادراکی نسبت به خوبی ها و حقایق ندارد و کار آن درک زشتی ها و بدی ها ست و انسان را به سوی انها دعوت می کند.
* خداوند ابتدا عقل را آفریده در نتیجه عقل اصیل و جهل به تبع آن و وجودش عارضی است.
* خداوند انسان ها را بین این دو شعور آزاد قرار داده این = اختیار/ انسان مختار است بین لبیک به دعوت عقل یا جهل
* چرا در روایات جهل مقابل عقل است و مقابل علم معنا نشده؟
سرش این است که اگر جهل بر تو حاکم شد و اگر عنان جهل را رها کردی و تحت سلطه و سیطره جهالت در آمدی علم تو برای تو سودی ندارد. اگر اینگونه شد کاری از مدرکت ساخته نیست چون جاهل، سوادش هم در جهت جهلش به او کمک می کند.
* مشکل ما این است که هر کس از دانشگاه و حوزه خارج شد را منطبق بر حق می دانیم خیر عزیز من ضرر عالم جاهل از هزاران بی سواد بیشتر است.
* در روایت است کمر دین را دو گروه می شکنند یکی از آنها عالم جاهل
* به استادم گفتم رفتم خانه خدا نگاهم که به خانه خدا افتاد چه بخواهم( این دعا مستجاب است) فرمود: از خدا بخواه عقلت را کامل کند. دوم توفیق غلامی امام حسین علیه السلام را از تو نگیرد.
*شخصی نزد امیر المومنین علی علیه السلام رفت و سوال کرد بهترین چیزی که خدا به آدم می دهد چیست: قال غریزه العقل. گفت اگر عقل ندارم چه کنم؟ امام فرمود یک رفیق عاقل پیدا کن که بتواند راهنماییت کند. گفت اگر عاقل پیدا نکردم چه کنم: امام فرمود کم حرف بزن و سکوت اختیار کن. گفت اگر نتوانستم این کار را کنم چه کنم. امام فرمود سر بگذار بر سجده و از خدا بخواه عمرت را کوتاه کند.
* فیض کاشانی در محجة البیضاء بیان می کند گناهان زبان 120 رقم است.
استاد سید ابراهیم حسینی اراکی/ سوم محرم 1436/ نکته برداری از سخنرانی استاد.
سلام
مطلبتون زیبا بود
پاسخ دادن:
سلام گرامی
زیبایی از نگاه زیبا پسند شماست. از ما فقط یادداشت برداری است
از حضور شما سپاسگزارم
در پناه حق
سلام مطلب مفیدی بود. منتهی به قلم طلبگی بود. برخی از مطالبش برای خواننده غیر طلبه کمی سنگین بود.ممنون
پاسخ دادن:
سلام گرامی
حق با شماست اما از ما فقط یادداشت برداری است.
از حضور و دقت شما سپاسگزارم
در پناه حق
فرم در حال بارگذاری ...