« حکمت!ما هم مثل شما احساس داریم! »

سبک زندگی حسینی 7

نوشته شده توسطصداقت...! 15ام آبان, 1393

* سبک زندگی حسینی یعنی یک انسان دینی ولایت مدار روش ، روح و باطن زندگی اش دینی باشد. همه انبیا برای این آمدند بقیه چیزها مقدمه است. همه مجالس و حج و جهاد و زکات و … مقدمه است برای این ذی المقدمه.

* یکی از جلوه های  سبک زندگی انسان عاقل  این است که  در دنیا زندگی می کند اما برای آخرت. جلوه دیگر آن در حوزه اجتماعی و خانوادگی است. یعنی حوزه ارتباطات، تعاملات و معاشرت هایی که دارد.

* دانشمندان علم ارتباط می گویند 75 درصد وقت هر کسی صرف ارتباط با دیگران می شود. و دانشمندان این فن بیان می کنند قبل از هر کاری اگر خواهان موفقیتی باید اخلاق ارتباطی خود را درست کنی.  مثلا می خواهی ازدواج کنی اول اخلاق ارتباط با طرف مقابل را یاد بگیر.

* اهمیت این مسئله تا جایی است که خدا در قرآن به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: ما کمکت کردیم با مردم ارتباط برقرار کنی و الا مردم از اطرافت متفرق می شدند.

* عصر عصر ارتباطات و الکترونیک و ابتکارات است و ابزارهایی ارتباطی هم سرعت و هم کمیت ارتباط را بیشتر کرده اند اما متاسفانه ضعف ایمان و عقلانیت در اکثریت مردم امروز به جای اینکه این سرعت ارتباطات را سبب دینداری و نزدیک شدن دل ها  و… نماید شد بلای جان مردم و جامعه. به گلوی بریده اصغر خطر آن از تریاک و شیشه و … بیشتر است.

*  ابزار ارتباطی دست انسان های ضعیف الایمان و ضعیف العقل و ضعیف الاخلاق ، اخلاق انسانی را به تباهی کشید.

* محبت و عاطفه در زندگی ها در حال مردن است در 75 درصد از  خانواده ها زن و شوهرهیچ میل و عاطفه ای به هم ندارند و اگر طلاق نمی گیرند از ترس آبرو یا به خاطر فرزندان است و الا طلاق عاطفی اتفاق افتاده.

* روانشناسان می گویند اثر یک طلاق تا یک قرن باقی می ماند.

*  مومن مثل زنبور عسل است یعنی عسل تولید می کند/ المومن کثیر الانس/ این احادیث یعنی  اخلاق ارتباطی ما بسیار ضعیف است.

* ضابطه ارتباط موفق و معاشرت موفق این است که طرف مقابل در قلب و ذهنش به من اعتماد کند.

* مادر سعادت تفاهم است و مهمترین عامل تفاهم اعتماد متقابل است.

* از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سوال شد مومن کسیت؟ حضرت فرمود کسی که در جامعه ایمانی مردم به او اعتماد کنند. مال و جان و ناموس خود را در اختیار او قرار می دهند چون می دانند اهل خیانت نیست.

* آدم مومن کسی است که خودش از خود  اذیت می کشد اما مردم از او در آسایشند و شرش به کسی نمی رسد.

* خدا ابزار ارتباط را هم به ما داده یکی کلی قرآن و پیامبر و چهارده معصوم و عقل  و دیگری  جزئی یعنی  زبان.

* شخصی نزد رسول خدا رفت و سوال کرد در این دین شما کلید سعادت و شقاوت، کلید خیر و شر، کلید بهشت و جهنم چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: زبان

* امام علی علیه السلام: ایمان درست نمی شود مگر دلتان درست شود، دل ها اصلاح نمی شود مگر اینکه زبان شما اصلاح شود.

*شخصی نزد رسول خدا رفته و گفت: چه کنم آسان بروم بهشت؟ حضرت فرمود: مال داری در راه خدا بده. گفت مال نداشتم چه؟ تشنه ای را سیراب کن، گفت آب نداشتم چه، فرمود:  برو از زبانت استفاده کن و امر کن به معروف کن، گفت معروف را نشناختم چه، فرمود نهی از منکری کن گفت نتوانستم چه؟  فرمود سعی کن این زبان را زیاد حرکت ندهی و سکوت کن. گفت نتوانستم چه؟ حضرت فرمود سر بر سجده گزار و از خدا بخواه زودتر بمیری.

* امام حسین علیه السلام می توانست در خانه خود بنشیند و ذکر بگوید و … اما دار و ندارش را برد کربلا که یک آدم  دینی تربیت شود.

استاد سید ابراهیم حسینی اراکی/ هفتم محرم 1436/ نکته برداری از سخنرانی


فرم در حال بارگذاری ...