« منجیه 9منجیه 7 »

منجیه 8

نوشته شده توسطصداقت...! 4ام تیر, 1394

نزديك است از شدت غضب پاره شود; هر زمان كه گروهى در آن افكنده مى شوند، !؟« نگهبانان از آنها مى پرسند: مگر بيم دهنده الهى به سراغ شما نیامد؟!!(سوره ملک آیه هشتم)

نکات کلیدی:

* درست همانند ظرف عظيمى كه روى آتش فوق العاده پرحرارتى گذارده اند، و چنان مى جوشد و زير و رو مى شود كه، هر زمان بيم متلاشى شدن آن مى رود، و يا همچون انسان  خشمگينى كه مى جوشد، مى خروشد، فرياد مى كشد و نزديك است منفجر گردد، آرى، چنين  است منظره دوزخ، اين كانون خشم خدا!(1)

*در حالى كه جوشان است ، و ايشان را مانند نخودى كه در ديك جـوشـان بـالا و پائين مى شود بالا و پائين مى كند، به طورى كه گويى از شدت غضب مى خواهد متلاشى شود(3).

* هر زمان گروهى از كافران در آن افكنده مى شوند نگهبانان دوزخ از روى تعجب و توبيخ از آنها سؤال مى كنند: مگر شما رهبر و راهنما نداشتيد؟ مگر انذاركننده الهى به سراغ شما نيامد؟ پس چرا به اين روز سياه افتاده ايد؟!! آنها باور نمى كنند، انسانى آگاهانه و با داشتن رهبر آسمانى، به چنين سرنوشتى گرفتار شود، وچنين جايگاهى را براى خود انتخاب كند.(1)

*كـلمـه «خـزنـه» جـمـع خـازن اسـت ، كه به معناى نگهبان چيزى است كه ذخيره اش كرده بـاشـنـد، و مـنـظـور از خزنه ملائكه اى است كه موكل بر آتشند، و انواع عذابهاى جهنم را تـدبـير مى كنند(3)

*كلمه «فوج»  به معناى جماعتي كه به سرعت از جايى عبور كنند، و در اين جمله اشاره اسـت بـه ايـنكه كفار دسته دسته داخل دوزخ مى شوند(3)

* عذاب الهی بعد از اتمام حجت است. (الم یاتکم نذیر)(2)

لحظه ای درنگ: جای تعجب دارد ترجیح کانون غضب الهی به رضوان الهی، آن هم  بعد از اتمام حجت ؛ آن هم نه یک نفر و دو نفر فوج فوج؟!! حواست باشد بی عقلی ناممکن نیست!!

(1) تفسیر نمونه/ آیت الله مکارم و جمعی نویسندگان/ ج 24/ ص 338

(2) تفسیر نور/ محسن قرآئتی/ ج 10/ ص 151

(3) تفسیر المیزان/ علامه طیاطیایی/ ج 19/ ص 587


فرم در حال بارگذاری ...