« حکایت!الهی! »

هر ورقش دفتری است معرفت کردگار!(8)

نوشته شده توسطصداقت...! 14ام مرداد, 1393

و(یاد کنید) آنگاه که شما را از فرعونیان نجات دادیم که شما را به سختی آزار می دادند، پسرانتان را سر می بریدند و زنانتان را زنده می گذاشتند و در آن(مصایب) آزمونی بزرگ از سوی پروردگارتان بود(49 بقره)

نکته تفسیری:

خدا در آیات قبلی نعمت های بنی اسرائیل را یادآوری می کرد،  این آیه چه نعمتی بود؟ بلاست یعنی چه؟ مردن پسران و زنده گذاشتن دختران چه پیامی برای زمان ما دارد است؟

در اين آيه  يكى  از یزرگترین نعمت هاى خدا، نعمت آزادى از چنگال ستمكاران یادآوری شده است.

يكى از معانى بلاء آزمايش است و به راستى تحمل اين همه ناملايمات(سربریدن پسران بی گناهشان، کنیزی دخترانشان، بردگی و خدمتکاری خودشان) ، آزمايش ‍ سختى بوده است .
اين احتمال نيز وجود دارد كه بلاء در اينجا به معنى مجازات باشد، زيرا بنى اسرائيل پيش از آن ، قدرت و نعمت فراوان داشتند، و كفران كردند، و خدا آنها را مجازات كرد.
احتمال سوم این كه بلاء به معنى نعمت باشد، يعنى نجات از چنگال فرعونيان نعمتى بزرگ بود.


قرآن زنده گذاردن دختران و سر بريدن پسران بنى اسرائيل را عذاب مى خواند، و آزادى از اين شكنجه را نعمت خويش مى شمارد. گويا مى خواهد هشدار دهد كه انسان ها بايد سعى كنند آزادى صحيح خويش را به هر قيمت كه هست بدست آورند و حفظ نمايند.

دنياى امروز با گذشته اين فرق را دارد كه در آن زمان فرعون با استبداد مخصوص خود پسران و مردان را از جمعيت مخالفش مى گرفت ، و دختران آنها را آزاد مى گذارد، ولى در دنياى امروز تحت عناوين ديگرى روح مردانگى در افراد كشته مى شود و دختران به اسارت شهوات افراد آلوده در مى آيند.

تفسیر نمونه، جلد 1، خلاصه صص 247 تا 249


فرم در حال بارگذاری ...