« امضا می کنیم!کو صبر و چه دل! »

هر ورقش دفتری است معرفت کردگار!(10)

نوشته شده توسطصداقت...! 16ام مرداد, 1393

 

كسانى كه (به پيامبر اسلام ) ايمان آورده اند، و يهود و نصارى و صابئان  آنها كه ايمان بخدا و روز رستاخيز آورده اند و عمل صالح انجام داده اند پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است ، و هيچگونه ترس و غمى براى آنها نيست(62 بقره)

نکته تفسیری:

این آیه چه می گوید؟  یعنی پیروان هر دینی به آیین خود عمل کنند اهل نجاتند؟

مى گويد آنچه ارزش دارد واقعيت و حقيقت است، نه تظاهر و ظاهرسازى ، در پيشگاه خداوند بزرگ ايمان خالص و عمل صالح پذيرفته مى شود كسانى كه به پيامبر اسلام ايمان آورده اند و همچنين يهوديان و نصارى و صابئان  آنها كه ايمان به خدا و روز قيامت آورند و عمل صالح انجام دهند پاداش آنها نزد پروردگارشان ثابت است بنابراين نه ترسى از آينده دارند و نه غمى از گذشته.


اولا به خوبى مى دانيم كه آيات قرآن يكديگر را تفسير مى كنند، قرآن در آيه 85 سوره آل عمران مى گويد: و هر كس دينى غير از اسلام براى خود انتخاب كند پذيرفته نخواهد شد. بعلاوه آيات قرآن پر است از دعوت يهود و نصارى و پيروان ساير اديان به سوى اين آئين جديد اگر تفسير فوق صحيح باشد با بخش عظيمى از آيات قرآن تضاد صريح دارد، در اينجا دو تفسير از همه روشنتر و مناسبتر به نظر مى رسد.

1 - اگر يهود و نصارى و مانند آنها به محتواى كتب خود عمل كنند مسلما به پيامبر اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) ايمان مى آورند چرا كه بشارت ظهور او با ذكر صفات و علائم مختلف در اين كتب آسمانى آمده است

2 - اين آيه ناظر به سؤ الى است كه براى بسيارى از مسلمانان در آغاز اسلام مطرح بوده ، آنها در فكر بودند كه اگر راه حق و نجات تنها اسلام است ، پس تكليف نياكان و پدران ما چه مى شود؟
در اينجا آيه فوق نازل گرديد و اعلام داشت هر كسى كه در عصر خود به پيامبر بر حق و كتاب آسمانى زمان خويش ايمان آورده و عمل صالح كرده است اهل نجات است ، و جاى هيچگونه نگرانى نيست .
بنابراين يهوديان مؤ من و صالح العمل قبل از ظهور مسيح ، اهل نجاتند، همانگونه مسيحيان مؤ من قبل از ظهور پيامبر اسلام .


تفسیر نمونه/ ج1/ خلاصه صص 282 تا 285


فرم در حال بارگذاری ...