« نقشه مسیر حرکت کاروان کربلاتو نمی خواهد بیایی! »

همراهی با کاروان کربلا5

نوشته شده توسطصداقت...! 27ام مهر, 1393

امام حسین علیه السلام پس از آن به منزلگاه زُباله (جایی معروف در راه مکه بین واقصه و ثعلبیه) رسیدند. قبل از زباله  ابا هِرّه و زهیر بن قیس  با حضرت ملاقات داشتند.

شرح مختصر

* ملاقات ابا هره
«ابا هره ازدری» از کوفیان بود و صبح روزی که امام شب را در ثعلبیه مانده بودند با  حضرت ملاقات نموده و از حضرت سوال نمود: ای فرزند رسول خدا چه کسی شما را از حرم خدا و رسول خدا به اینجا کشانده است؟
امام علیه السلام فرمودند: ای ابا هره بنی امیه اموال ما را گرفتند و حرمت ما را شکستند و من صبر کردم، اینک آنها طالب خون من هستند لذا از حرم امن الهی بیرون آمدم. به خدا سوگند که این گروه ظالم و طغیانگر مرا خواهند کشت و خداوند لباس ذلت و خواری به تن ایشان بپوشاند و شمشیر بران برای قتلشان فراهم خواهد کرد….

* ملاقات زهیر بن قین
قبیله بنی فزاره و بجیله به همراه زهیر بن قیس از مکه خارج و ضمن تلاش برای عدم فرود در منزلگاه یکسان با امام حسین علیه السلام در یک منزل با کاروان حضرت در یک محل منزل گزیدند. امام پیکی به سوی او فرستاد و از او خواست که نزد حضرتش برود زهیر که تمایلی به این کار نداشت با اصرار همسرش  دیلم دختر عمرو به دیدار حضرت رفت و با چهره ای درخشان و شاد بازگشت و به همسرش گفت: تو را طلاق دادم چون دوست ندارم از من جز خوبی به تو برسد، من تصمیم گرفته ام با حسین علیه السلام باشم و جانم را فدای او کنم….(1)

*رخدادهای زباله
وقتی امام حسین علیه السلام به این  منزل رسیدند خبر شهادت مسلم بن عقیل علیه السلام  را به ایشان رساندند…
امام فرمود: خدا مسلم را رحمت کنداو به سوی رحمت و بهشت و رضوان خدا رفت و آنچه بر عهده اش بود انجام داد و آنچه بر عهده ماست هنوز باقی است…(همان)
همچنین نوشته ای از امام صادر شد…. خبر جانسوز شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه و عبدالله بن یقطر به ما رسید. بنی امیه شیعیان ما را خوار کردند هر کس از شما می خواهد مراجعت کند می تواند برگردد من بیعت خود را از شما برداشتم ....
امام به خیمه زنان رفت و به دختر مسلم بسیار مهربانی نموده تا او خوداز شهادت پدر سوال نموده و حضرت در حالی که گریه می کرد او فرمودند:  دخترم اندوهگین مباش اگر مسلم نیست من پدر تو و خواهرانم خواهر تو می باشند…(2)

(1) لهوف سید بن طاووس/ ترجمه علیرضا رجالی تهرانی/صص 99 تا 103

(2) مقتل الحسین علیه السلام/ سید ضیاء الدین تنکابنی/صص 33 تا 37


فرم در حال بارگذاری ...