« راه های مشتاقان (3)راه های مشتاقان (1) »

راه های مشتاقان (2)

نوشته شده توسطصداقت...! 24ام مهر, 1394

راه های مشتاقان

*جهد در لغت به معنای تلاش و کوشش و به زحمت افتادن نسبت به امری است.

*جهاد به معنای به کار بستن توان در دفع دشمن  است و چون انسان دشمن بیرونی و درونی دارد برای آن مراتبی در نظر گرفته می شود:
جهاد فی سبیل الله: ستیز با افراد گمراه و طاغوتیان به فرمان خدا چون مانع رسیدن انسان به کمال بندگی و معرفت خدا هستند.
جهاد فی الله: انسان با تلاش پیگیر تمامی تمایلات نفسانی خویش را در جهت دستورات الهی قرار دهد و از طغیان آنها و ترجیح دادن زندگانی دنیا بر آخرت جلوگیری کند.
جهاد فی الله حق جهاده: در این زیارت و زیارت های دیگر نسبت به ائمه علیهم السلام گواهی می دهیم که شما برای خدا جهاد کردید حق جهادش یعنی در تمامی لحظات زندگی و حالاتتان خدا را به خاطر خودش اطاعت نمودید و جز به  خداوند متعال در جمیع شوون الوهیتش توجه ندارید.

*عمل به کتاب الهی و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تنها راه بندگی خداوند متعال و رسیدن به کمال مطلق و رحمت بی پایان الهی است و لذا سالک به هر اندازه که در مقام دل، در برابر کتاب و  سنت تسلیم بوده و در مقام عمل در تمامی حرکات و سکنات آن ها را پیاده نماید به همان مقدار به مقام بندگی و رحمت الهی نایل شده و اولین کسی که لازم است این گونه باشد امام است.

*ائمه علیهم السلام از عالی ترین مصادیق این بندگان است. بنابراین ما به ایشان خطاب می کنیم : شما تا آخر عمر به کتاب الهی و سنت پیامبرش  به طور مطلق عمل نموده و لحظه ای از این راه منحرف نگشته تا این که خداوند متعال شما را به جوار رحمت خویش دعوت نموده و این همان جنت الهی است.

*خداوند انبیا و ائمه را با آیات و بیناتی مجهز نموده تا راهنمای انسان ها به راه بندگی و کمال مطلق باشند. و این لطفی از جانب خداوند و اتمام حجت بر مردم است. همه معارف ایشان منطبق بر فطرت و منطق خالص عقل است. وللی عده ای لجوج و منحرف با ایشان مخالفت نموده و بینات ایشان را انکار می کنند.

اَشْهَدُ اَنَّک جاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ وَ عَمِلْتَ بِکتابِهِ وَ اتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِیهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ حَتّى دَعاک اللَّهُ اِلى جِوارِهِ فَقَبَضَک اِلَیهِ بِاخْتِیارِهِ وَاَ لْزَمَ اَعْدائَک الْحُجَّةَ مَعَ مالَک مِنَ الْحُجَجِ الْبالِغَةِ عَلى جَمیعِ خَلْقِهِ
گواهى دهم که تو در راه خدا جهاد کردى چنانچه باید و رفتار کردى به کتاب خدا (قرآن )و پیروى کردى از سنتهاى پیامبرش صلى اللّه علیه و آله تا اینکه خداوند تو را به جوار خویش دعوت فرمود و به اختیار خودش جانت را قبض نمود و ملزم کرد دشمنانت را به حجت و برهان با حجتهاى رساى دیگرى که با تو بود بر تمامى خلق خود

شرح زیارت امین الله/ استاد شیخ محمود تحریری/ خلاصه صص 49 تا 64


فرم در حال بارگذاری ...