« منجیه 4منجیه 2 »

منجیه 3

نوشته شده توسطصداقت...! 30ام خرداد, 1394

همان كسى كه هفت آسمان را بر فراز يكديگر آفريد، در آفرينش خداوند رحمان هيچ تضاد و عيبى نمى‏ بينى، بار ديگر نگاه كن، آيا هيچ شكاف و خللى مشاهده مى‏ كنى؟(سوره ملک/ آیه سوم)

نکات کلیدی:

*خداوند بعد از بيان نظام مرگ و زندگى در آیه قبل، به نظام كلى جهان پرداخته، و انسان را به مطالعه مجموعه عالم هستى دعوت مى‏ كند، تا از اين طريق خود را براى آن آزمون بزرگ آماده كند(3)
* طِباق یا مصدر «طابق» یا جمع«طَبَق »است.  در صورت اول «سبع سموات طباقا» به معنای آن است که آسمان ها متناسب و مطابق یکدیگرند و درصورت دوم به معنای آن است که آسمان ها هفت طبقه بر فراز یکدیگرند.(2)
*كلمه” فطور” به معناى اختلال و بى‏ نظمى(1)  و شکاف  ازطول  است و تفاوت از «فوت» به معنای بروز اختلال و ناهماهنگی(2)
* مراد از” ارجاع بصر"، تكرار نظر است، و اين كنايه است از اينكه اگر بخواهى يقين كنى كه در سراسر خلقت تفاوتى نيست بايد با دقت نظر كنی(1)
*پس منظور از نبودن تفاوت در خلق اين است كه خداى عز و جل اجزاى عالم خلقت را طورى آفريده كه هر موجودى بتواند به آن هدف و غرضى كه براى آن خلق شده برسد، و اين از به مقصد رسيدن آن ديگرى مانع نشود، و يا باعث فوت آن صفتى كه براى رسيدنش به هدف نيازمند است نگردد.(1)
*با تمام عظمتى كه عالم هستى دارد هر چه هست نظم است و استحكام، و انسجام، و تركيبات حساب شده، و قوانين دقيق و اگر بى‏ نظمى در گوشه‏ اى از جهان راه مى‏ يافت آن را به نابودى مى‏ كشيد(3)

* برای معرفت یک بار دیدن کافی نیست (بار دیگر نگاه کن)
*خداوندی که کار خود را محکم و حکیمانه انجام داده  است از دقت نظر دیگران نگران نیست. بلکه دیگران را به بازدید دعوت می کند.(2)
* خدا شناسی باید بر اساس نظرو دقت   باشد تا ایمان انسان به عظمت هستی و قدرت آفریدگار بیشتر شود.(2)
*نظام آفرینش بر اساس رحمت خداوند است.(2)

لحظه ای درنگ:  خدای ما خدا یی است  که عالم هستی را بر اساس حکمت آفریده و کار خود را محکم انجام داده و آفرینشش بر اساس رحمت است. شک داری؟ بار دیگر نگاه کن. چشمانت نابیناست؟؟؟!!!


(1) ترجمه تفسیر المیزان/ علامه طباطبایی/ ج 19/ صص 557 و 558

(2) تفسیر نور/ محسن قرائتی/ ج 10/ صص 147 تا 149

(3) تفسیر نمونه/ آیت الله مکارم و جمعی نویسندگان/ ج 24/ ص319


فرم در حال بارگذاری ...