« منجیه 6منجیه 4 »

منجیه 5

نوشته شده توسطصداقت...! 1ام تیر, 1394

ما آسمان پائين را با چراغهاى پرفروغى زينت بخشيديم، و آنها (شهب) را تيرهايى براى شياطين قرار داديم و براى آنان عذاب دوزخ فراهم ساختيم (سوره ملک آیه پنجم)

نکات کلیدی:

*اين آيه بار ديگر اين حقيقت را تاكيد مى‏ كند كه تمام ستارگانى كه ما مى‏ بينم همه بخشى از آسمان اول است، آسمانى كه از ميان آسمان هاى هفتگانه به ما نزديكتر مى‏ باشد.
* زینت یکی از خواسته های  فطری بشر است(یکی از نعمت های  ستارگان زینت شمرده شدن آنهاست)(3)
*آفریده های الهی در عین استواری و استحکام از زینت ویژه ای برخوردارند(3)
*آفریده های الهی دارای کاربردهای گوناگونند(رجوم- مصابیح)(3)
* تعبير به” رجوم” (تيرها) اشاره به شهاب ها است كه همچون تيرى از يك سوى آسمان به سوى ديگر پرتاب مى شود، ” شهب” باقيمانده ستارگانى است كه طى حوادثى از هم متلاشى شده، بنا بر اين اگر مى‏ گويد ما كواكب را تيرهايى براى شياطين قرار داديم اشاره به همين سنگريزه‏ هاى مخصوص است.

ينكه چگونه شياطين با تيرهاى شهاب كه سنگ هاى كوچك سرگردانى در آسمان ها هستند نشانه‏ گيرى مى شوند(1) بحث بین مفسران بسیار زیاد است كوتاه سخن اينكه با قرائن و شواهد فراوانى كه وجود دارد به نظر مى ‏رسد كه منظور از آسمان آسمان حق و حقيقت است، و شياطين همان وسوسه‏ گران هستند كه مى‏ كوشند به اين آسمان راه يابند و استراق سمع كنند و به اغواى مردم بپردازند، اما ستارگان و شهب يعنى رهبران الهى و دانشمندان با امواج نيرومند قلمشان آنها را به عقب مى‏رانند و طرد مى‏ كنند. ولى قرآن درياى بيكران است و ممكن است دانشمندان آينده در زمينه اين آيات به حقايق تازه‏ اى دست يابند كه امروز به آن دست نيافته‏ ايم (2) [برای آشنایی با دیدگاه های مختلف دانشمندان و شواهد و قراین این نتیجه رجوع شود به تفسیر نمونه جلد 11 صص 40 تا 51 ذیل آیه 18 سوره حجر]

* در برابر دشمن نباید انفعالی برخورد کرد . برخورد ما با دشمن باید تهاجمی باشد(رجوما لشیاطین)(3)
*عذاب آتش سوزان در آخرت براى شياطين جن و انس متمرد  از فرمان خدا آماده شده است(4)

لحظه ای درنگ: يك نگاه به آسمان در يك شب تاريك و پرستاره، و توجه به آن عوالم رؤيايى دوردست، و تصور نظامهايى كه بر آنها حاكم است، و دقت در زيبايى و ظرافت و عظمت و سكوت اسرارآميز و پر ابهتى كه بر آنها سايه افكنده، انسان را در جهانى مملو از عرفان و نور حق وارد مى‏ كند، و در عوالمى از عشق پروردگار سير مى‏ دهد كه با هيچ زبانى قابل توصيف نيست (1). هنوز عشق به خدا را تجربه نکرده ای؟ مگر آسمان ندیده ای؟ پس دوباره نگاه کن اما این بار با دقت!

(1) تفسیر نمونه/ آیت الله مکارم و جمعی نویسندگان/ ج 24/ صص 321 تا 324

(2) تفسیر نمونه/  آیت الله مکارم و جمعی نویسندگان / ج 11/ ص 51

(3) تفسیر نور/ محسن قرائتی/ ج 10/ صص 149 و 150

(4) تفسیر اثنی عشری/ حسینی شاه عبدالعظیمی/ ج13/ ص 241


فرم در حال بارگذاری ...