« راه های مشتاقان (5)راه های مشتاقان (3) »

راه های مشتاقان (4)

نوشته شده توسطصداقت...! 26ام مهر, 1394

راه هاي مشتاقان

* براي تحصيل كمالات نفساني بايد به موانع حصول آن متوجه بود تا در مقام عمل،مرتكب آن نشده و اسباب اتصاف به كمالات بهتر شود.براي حصول اشتياق به ياد خدا، اول بايد به  موانع آن توجه كرد و آن ها را كنار زد تا حالت اشتياق در وجود انسان بجوشد.

* موانع اشتياق ياد خدا عبارتند از مانع دروني(خلقت مادي انسان به طور طبيعي تمايلاتي دارد مثل خوردن و آشاميدن و كه در برآوردن آن تمايل به آزادي و عدم محدوديت دارد و اين تمايلات درنظر او به جهت حفظ بقا و امتحان زينت داده شده است) و مانع بيروني(اغواي شيطان و زينت نمودن اعمال و كردار خلاف حق در نظر انسان تا جايي كه زينت ها انسان را تا سر حد كفر پيش مي برد).

*انسان هر چند بر اساس خلقت مادي به دنيا و شوون آن توجه و تمايل دارد ولي به لحاظ خلقت روحش تمايل و توجه به عالم غيب و درك خوبي ها و بدي ها در او گذارده شده است.

*انسان اگر به الهام الهي در خلقت خود اعتنا كرده و عقل  ره به كار بندد و تمايلات وجودي اش را در مسير ايمان و  اطاعت و تسليم خدا و اوليايش قرار دهد و به تسويلات و زينت هاي شيطان اعتنايي نكند به ياد پروردگار مشرف شده و مورد عنايت او قرار مي گيرد.

*توجه از اسباب مهم اشتياق به ياد خداست. توجه به اينكه همنشين چه كسي است، ياد خدا نماز است، ياد خدا از بين برنده درد هاي دروني است، موجب حيات دل و نورانيت است، موجب نورانيت فكر و عقل و نزول رحمت است و بالاتر اينكه موجب ياد خداست.

*آثار اشتياق به ياد خداوند:  موجب ايجاد محبت خدا در دل  مي شود تا جايي كه لذتي  بالاتر از آن  نمي بيند و از هر لذتي جز ياد او بيزاري مي جويد و از خدا درخواست مي كند در اوقات غفلت اورا بيدار نمايد تا نهايت به سرمايه اي دست مي يابد كه او را اهل ذكر و اهل الله قرار داده هيچ امر ديگري او را به خود مشغول نمي كند.

*مراتب ياد خدا
**ياد زباني (قرآن كريم، نماز، دعاها و اذكار رسيده از معصومين عليهم السلام، ذكر  فضايل امام علي عليه السلام)
**ياد قلبي(خداي متعال را در تمامي اعمال روزمره حاضر بدانيم) داراي مراتبي است : توجه به او هنگام مواجه با محرمات و واجبات، متصف نشدن به صفات رذيله، يادآوري خداوند در  شوون ربوبيت او و موثرِمستقل ندانستن هيچ موجودي در افعال و اوصاف  و وجود.

* مصاديق ياد قلبي
 ديدن(توجه و پيروي از رسول خدا و ائمه عليهم السلام)، زيارت ائمه عليهم السلام، نماز، زيارت عالِم (عالمي كه ديدنش انسان را به ياد خدا مي اندازد)

مُولَعَةً بِذِکرِک وَ دُعاَّئِک
[خداوندا جان مرا] شيفته ياد و دعا به درگاهت [بگردان]

شرح زیارت امین الله/ استاد شیخ محمود تحریری/ خلاصه صص 87 تا 108


فرم در حال بارگذاری ...