« راه های مشتاقان (7)راه های مشتاقان (5) »

راه های مشتاقان (6)

نوشته شده توسطصداقت...! 28ام مهر, 1394

راه های مشتاقان

مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اَوْلِیاَّئِک
[خداوندا جان مرا] دوستدار دوستان برگزیده ایت[گردان]

*محبت از معانی وجدانی است که برخی مصادیق آن را در خود می یابیم مثل علاقه به غذا ،  علم و … و با دقت در آن می فهمیم علت محبوبیت آن به جهت آن است که به فعل یکی ازقوای ما تعلق دارد. مثل دوست داشتن غذا به این دلیل است که متعلق به قوه غاذیه است و در حقیقت این قوه به واسطه این کار کمال می یابد.

* محبت رابطه وجودی بین محب و محبوب - کمال مناسب با محب- است و دارای مراتب مختلف می باشد. با توجه به روایات می توان اثبات کرد که محبت دیگر موجودات پرتوی از محبت حق تعالی است.

*تمامی موجودات از نظر وجودی دوستدار و طالب حق تعالی هستند چه توجه آگاهانه داشته باشند چه نداشته باشند اما آن محبتی کمال موجود محسوب می شود که آگاهانه باشد.

*محبت واقعی در انسان، هنگامی به حقیقت می رسد که

تمامی محبت های ظاهری را در مسیر محبوب حقیقی(حق تعالی) قرار دهد و این راه تنها در پیروی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تجلی می کند زیرا او هم بنده محض خداوند است و هم کامل ترین راه و روش ها را برای تحققبندگی حق تعالی بیان می کند.

* محبت نسبت به برگزیده اولیا (پیامبر و ائمه علیهم السلام) نه تنها برای امت اسلامی لازم و تنها راه گشای به سوی مقصد است بلکه برای امت های پیشین و به ویژه انبیای آنها نیز این چنین بوده است چرا که کمال حقیقی نهایتی دارد که آن را پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام داشته اند و دیگران باید ایشان را الگوی خود در سیر تکاملی قرار دهند و سر خاتمیت دین و رسالت همین است. بنابراین ائمه علیهم السلام هم برهمه انبیا غیر از پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم  برتری داشته اند.

*از نظر عقل و شرع پیامبر و ائمه علیهم السلام وسایط فبض الهی در نظام تکوین و تشریعند بنابراین برای تحقق ایمان به خدا و ثبات آن، ایمان و محبت به ایشان نیز لازم است زیرا لازمه ایمان و محبت به خداوند ایمان و محبت به هر کس یا هر چیزی است که خداوند آن را دوست دارد و امر به دوست داشتنش کرده است.

* مطابق روایات روح و راحت، رستگاری، پیروزی، برکت، عفو، عافیت، بشارت، سرور، خشنودی، نزدیکی به خدا، و در مواقع حساسی مثل هنگام وفات، در قبر، هنگام حشر، نزد کتاب، نزد حساب، نزد میزان و صراز، نزد خدا و حوض کوثر، مدارا هنگام مرگ، انس هنگام و حشت، نور هنگام ظلمت و امان در روز قیامت از آثار محبت به ائمه علیهم السلام است.

*طبق روایات محبت اهل بیت نشانه پاکی نسل  و بغض ایشان نشانه حرام زادگی است.

* لوازم محبت به طور کلی:
** تبعیت اجمالی از ائمه علیهم السلام (امام محمد باقر علیه السلام: …  ای جابر روش ها تو را از این طرف و آن طرف نکشاند آیا برای شخصی کفایت می کند که بگوید علی علیه السلام را دوست دارم و ولایت او را دارم لکن صاحب عمل نباشد؟… پس اگربگوید رسول خدا را دوست دارم … سپس از سیره اش تبعیت نکند و به سنتش عمل ننماید محبتش برای او نفعی ندارد. پس تقوا داشته و برای آنچه نزد خداست عمل کنید. بین خدا و بین کسی خویشاوندی نیست…)
**دوستی با دوستان ائمه علیهم السلام(محبت نسبت به کسی در دل جای نمی گیرد مگر این که انسان نسبت به هر چیزی که محبوبش به آن محبت دارد، محبت داشته و آثار محبت را بر آن مترتب نماید)
**دشمنی با دشمنان ائمه علیهم السلام(لازمه محبت عقلا و شرعا دوری و دشمنی با کسی است که نسبت به محبوب دشمنی دارد زیرا در یک دل دو محبت متضاد جمع نمی شود)

… بحث محبت ادامه دارد.

شرح زیارت امین الله/ استاد شیخ محمود تحریری/ خلاصه صص 139 تا 159

نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 

سلام
مطلب زیبایی بود
ممنون
التماس دعا

پاسخ دادن:
سلام علیکم
متشکرم
محتاجیم به دعای خیر دوستان
از حضور شما سپاسگزارم
در پناه حق

1394/08/01 @ 21:37
نظر از: اقای تنها... [عضو] 

سلام…
از حضور سبز شما ممنونم..
منتطر حضور گرم شما هستم
التماس دعا..

پاس دادن:
سلام و احترام
چشم حتما. سر زدن به دوستان وظيفه ماست.
محتاجيم به دعاي خير دوستان
از حضور شما سپاسگزارم
در پناه حق

1394/07/29 @ 17:00
نظر از: اقای تنها... [عضو] 

آقا شروع من شده ای

آقا شروع من شده ای،ای فدای تو

شکر خدا نفس زده ام با دعای تو

شکر خدا که اول خلقت به نذر تو…

…زد مادرم،بیا که شوم در ادای تو

خورشید پشت ابر دو عالم طلوع کن

محتاج گرمی نفس ما صدای تو

آقا ببخش گرچه سیاهی دلم گرفت

روشن شود تمام شبم در هوای تو

باور بکن ببین که شب جمعه های من

دیگر ندارد آن اثر ربنای تو

ای منتَظَر به منتظِرانت نگاه کن

تا عاقبت براه تو باشیم،برای تو

(آقای هر قنوت نمازم ظهور کن)

هم ناله عاشقت شده است با بیای تو

پاسخ:
سلام
زیبا بود
از حضور شما سپاسگزارم
در پناه حق

1394/07/29 @ 16:33


فرم در حال بارگذاری ...