« راه های مشتاقان (9)راه های مشتاقان (7) »

راه های مشتاقان (8)

نوشته شده توسطصداقت...! 1ام آبان, 1394

مَحْبُوبَةً فى اَرْضِک وَسَماَّئِک

[خداوندا جان مرا] محبوب در زمین و آسمان [بگردان]

*دقیق ترین رابطه ها بین موجودات ویژه انسان با خداوند متعال است زیرا او فیاض علی لاطلاق می باشد. اگر بخواهیم این رابطه آگاهانه شود باید آنچه را که محبوب اوست محبوب خود دانسته و به دنبال آن باشیم.

*پس از آنکه ثابت شد محبوب حقیقی ذات حق تعالی است و او کمال مطلق و مبدا تمامی کمالات است باید از آن چه او می خواهد و دوست دارد تبعیت کرد. زیرا کمال مطلق جز کمال نمی خواهد.پس اگر انسان را برای هدف عالی خلق کرده و راه آن را نیز بیان کرده برای آن است که او عین کمال است و آنچه کمال و موجب کمال است برای انسان بیان کرده تا از این طریق کمال الهی از انسان ظهور کند.

*وقتی انسان محبوب خداوند قرار گرفت محبوب سایر موجودات نیز قرار می گیرد.(سوره مریم آیه 96)

*محبوب شدن انسان در پرتو پیروی از خواسته های الهی است که این مهم به واسطه تبعیت از رسول و اهل بیت علیهم السلام تحقق می یابد و با پیروی انسان از ایشان، لنسان متصف به صفاتی می شود که خداوند آن ها را دوست دارد و از آن ها خشنود است.

*اصول صفات کمالی و محبوب خداوند بر طبق قرآن عبارت است از محسنین(نیکوکاران)، توابین و متطهرین(توبه کنندگان و پاکیزگان)، متقین(پرهیزگاران)، صابرین، متوکلین، مقسطین(دادگران)، کسانی که در راه او صف به صف چنان که گویی بنایی ریخته شده از سرب اند جهاد می کنند.

صداق تام محبوبین خداوند  رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام می باشند.

*محبت تکوینی بین تمام موجوداتی که نوعی رابطه فعل و انعالی دارند برقرار است از جمله بین انسان ها. علاوه بر آن انسان فطرتا به خوبی ها و محبت به افعال و اوصاف نیکو تمایل دارد هر چند گاهی در مصداق یابی آن ها اشتباه می کند  لکن محبتی بین افراد انسان کارساز و موجب تکامل آن هاست که بر اساسرسیدن به هدف حقیقی از آفرینش - بندگی آگاهانه خداوند- برقرار شود.

*باید رابطه محبت را طبق دستور خداوند و اولیایش برقرار کرد تا آثار روحی و اجتماعی آن برقرار باشد.

* منظور از درخواست از خداوند برای محبوبیت  انسان در زمین و آسمان این است که خداوند متعال توفیق دهد تا در مسیر بندگی خودش قرار گیریم.

شرح زیارت امین الله/ استاد شیخ محمود تحریری/ نكات صص 187 تا 212

نظر از: حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت [عضو] 

تشکر
عالی بود

پاسخ دادن:
سلام
متشکرم
از حضور شما سپاسگزارم
در پناه حق

1394/08/03 @ 08:25


فرم در حال بارگذاری ...