« راه های مشتاقان (10)راه های مشتاقان (8) »

راه های مشتاقان (9)

نوشته شده توسطصداقت...! 3ام آبان, 1394

صابِرَةً عَلى نُزُولِ بَلاَّئِک
[خداوندا جان مرا] شكيبا بر نزول بلاها [بگردان]

* كساني كه به اين ابزار(دنيا) با نگاه استقلالي بنگرند و همه فكر و توجه و همت خود را تنها رسيدن به آن قرار دهند اين عالم براي آنها ابزار غرور و فريب مي شود. و چون با اين  توجه ازهدف حقيقي باز مي مانند و سر انجام هم چيزي جز خيالات عايدشان نمي شود دنيا براي آن ها سرگرمي و بازيچه و زينت مي شود. تمامي آيات و رواياتي كه در مذمت دنيا آمده با توجه به اين ديدگاه است  و الا موجودات اين عالم از جمله انسان و تمام خصوصيات وجودي اش آفريده و آيه حق تعالي مي باشند و از آن جهت كه ما را به حق تعالي مي رسانند نيكو زيبا مي باشند.

*اگر تنها همت و هدف انسان رسيدن به مقتضاي تمايلات ظاهري باشد اين جهان - كه از جهت ظاهر به او نزديك است و ارتباط مستقيمي با آن دارد و آن تمايلات را تامين مي كند- مي شود دنياي مذموم لكن اگر هدف و همت او از اين جهان رسيدن به عالم ثابت و ابدي مي باشد مي شود دنياي ممدوح(پسنديده)

*امور دنيايي هميشه كسب يا حفظ آن همراه تحمل سختي هاست.

*چون  خداوند متعال بندگانش را دوست دارد و نمي خواهد آن ها را به امور گذرايي و نابود شدني دنيا سرگرم شوند تا در نتيجه خويشتن شان كه از عالم قدس است نابود شده و خسران ببينند  آنان را علاوه بر نزول بلاياي طبيعي - كه از لوازم اين عالم است - به امور سخت و ناگواري مبتلا مي كند تا از خواب غفلت بيدار شده و از توجه استقلالي به اين عالم دست بردارند و به عالم غيب متوجه شده و زندگي خود را با آن عالم منطبق كنند.

*اقسا م و مراتب بلا
** براي كفار و انسان هاي بي اعتقاد به حق تعالي (در جهت عاقل شدنآنها در گرفتاري ها و ايمان آوردن به او)
**براي عموم مومنان( غفلت زدايي و ياد خدا و حركت به مقتضاي ايمان شان حركت نموده و از خطا و گناه خود توبه كنند، كفاره گناهان)
**براي انبيا و اوصيا و اوليا (ترفيع مقام، ترفيع درجه ايمان، ظهور مقام قرب و كمالات، اعطاي اجر از خداوند)

*بهترين راه برخورد با بلاها، صبر و استقامت در برابر بلاهاست. معناي صبر اين نيست كه در برابر بلاها عمل و واكنشي انجام نداد.

* نشانه صبر بر بلا اين است كه انسان صابر در تمامي حالاتش به وظايف بند گي اش عمل مي كند.

*آثار صبر بر بلا بر اساس آيات و روايات
**آثار دنيايي (پيروزي، ياري شدن، تسليم شدن دشمن، رسيدن به اهداف دنيا، توانمند شدن در اراده و عزت يافتن)
**آثار روحي و آخرتي (اساس ايمان، همراهي و محبت خداوند، پاداش نيكو، اعطاي مقامات الهي، )

شرح زیارت امین الله/ استاد شیخ محمود تحریری/ نكات صص 213 تا 236


فرم در حال بارگذاری ...