« همراهی با کاروان کربلا23الهی! »

انتخاب نگاه به محرم و عاشورا 1

نوشته شده توسطصداقت...! 19ام آبان, 1393

* عالم، عالم حركت است. هيچ چيز در حال سكون و توقف نيست. حتي جمادات داراي حركت مخصوص به خود هستند. انواع حركت دروني و ذاتي يا عارضي و بيروني. صعوي يا نزولي دوراني و …

* انسان از اين قاعده مستثني نيست و هم اعضا و جوارحش و هم ساختار وجودي اش در حركت است.

* موتور حركت انسان اراده و همت اوست.

* الهي هب لي جسما روحانيا و قلبا  سماويا و همتا متصلتا بك (خداوندا اراده و همتي  عطا كن كه از بزرگي به تو متصل شود.)

* همت بلند سه ثمره دارد : نامه ريزي صحيح، وادار كردن انسان به تلاش و كوشش، زياد كردن صبر و تحمل انسان

* ديدگاه انسان ها به محرم و واقعه عاشورا و كربلا دو گونه است .
بعضي عاشورا را صراط مي بينند تا از آن عبور كرده و به بهشت برسند. يعني براي عزاداري و .. از جسم، روح، مال و … مايه مي گذاريم تا به خوشبختي و سعادت آخرت برسيم. اين خوب است. بهشت هم دري  دارد به اسم باب الحسين كه هر كس هر كاري براي ابا عبدالله انجام داده باشد از آن در وارد بهشت مي شود.
گروهي ديگر بهشت مي خواهيم ولي براي بهشت گريه و عزاداري و … نمي كنيم بلكه به عاشورا و امام حسين عليه السلام به عنوان يك دانشگاه نگاه مي كنيم  كه در اين دانشگاه بياموزيم آنچه را موجب عزت جامعه و امت ها مي شود. اين همت بالاتر از آن همت است.

*حسين بن علي باعث سعادت جامعه بشري است اگر ديدگاهمان دانشگاهي باشد نه پل.

* حالا بخواهيم بدانيم ديدگاه ما كدام است نياز به ملاك داريم . 5 واحد درسي در اين دانشگاه تدريس مس شود. امام حسين عليه السلام 5 مساله اصلي را وجهه نظر خود قرار دادند و حركت كردند  ما هم بايد اين 5 مورد را در ذهن مرور كنيم و به ديدگاه خود نمره دهيم و ببينيم ديدگاه ما دانشگاهي است يا فقط صراط
1 - هدف سيد الشهدا عليه السلام بهره وري اجتماعي است.
يعني امام حسين عليه السلام قيام كرد براي اينكه بستري ايجاد شود كه امت اسلامي در عزت و بزرگي زندگي كنند. نه اينكه مردم را ببرند بهشت. اين قبل از قيامت و بهشت است. مسلمان به خاطر قابليت هاي دينش بايد آقاي عالم باشد.

2- سلطه ستيزي
امام حسين عليه السلام آمد به صحنه تا مبارزه كند با هر چه غلط است نه فقط ظلم بني اميه و آل ابوسفيان و يزيد. يكي از مصاديقش اينها هستند و ظلم و مصاديق امروزي آن د اعشي ها و تكويري ها و … هستند. با تمام بدي ها مبارزه مي كند. چه جهل و ناداني باشد كه انسان را بيچاره مي كند چه بي بصيرتي چه تعصبات كور و خرافات و نفسانيات و …. اي انسان من بستر عزتمندي ايجاد مي كنم كه با تمام مظاهر سلطه مبارزه مي كند.

3- امنيت معنوي.
جوي در جامعه فراهم كه معنويت آسان شود و مردم رغبت كنند و ميل عاشقانه براي  تقرب و معنويت داشته باشند و از معنوياتي مثل نماز لذت ببرند.

4- احياگري
احياي امر اهل بيت چيست؟ يعني من شيعه بي حال نمي خواهم.  من گريه كن  بي تفاوت به جامعه نمي خواهم سينه زني كه همسايه اش گرفتار و گرسنه است و او بي تفاوت نمي خواهم. من گريه كن و شيعه و سينه زن و هيئتي مي خواهم كه حاضر باشد پاي من  وقت و تلاش و مال و زبان و  كه سهل است خون بدهد.

5- پالايش و تحول.
وجودت را پالايش كني  از زشتي ها از حسد از كينه از تهمت و غيبت، شايعه پراكني و آبروريزي و …  و تحول داشته باشد و بدون يكنواختي باشد يعني امروزت بهتر از ديروز نباشد باخته اي.

استاد سيد مهدي شمس الدين/ يازدهم  محرم 1436/ نكته برداري از سخنراني


فرم در حال بارگذاری ...