« نیستیم!همراهی با کاروان کربلا24 »

انتخاب نگاه به محرم و عاشورا 2

نوشته شده توسطصداقت...! 20ام آبان, 1393

*ا فرا د با همت و اراده خود و ایجاد دیدگاه دانشگاهی(رجوع شود به مطلب شماره قبل) و گذراندن 5 واحد درسی در این دانشگاه در سایه ابا عبدالله علیه السلام  به قدرت و عزت  می رسد.

* مسلم بن عقیل نماینده خاص امام حسین علیه السلام دستگیر شد. ابن زیاد به او گفت برای چه به کوفه آمده ای: گفت آمده ام تا به مردم کوفه عزت دهم و در سایه حسین بن علی مردم به عزت و عظمت برسند. ابن زیاد گفت: ساکت شو فاسق. مسلم نعره ای کشید  و گفت فاسق تویی. (از شدت نعره  ابن زیاد ناخواسته از زمین نیم متر برخاست و نشست ) این است محصول دانشگاه امام حسین علیه السلام  دست بسته، شمشیر بالای سرش و … اما نمی ترسد. در کار دین مسامحه ندارد.

* قرآن چون کتاب هدایت است همه چیز دارد یکی از آنها  علم راه شناسی است. تمام انحرافات عالم از گم کردن راه است. گم     راه

* اهمیت راه شناسی بسیار بالاست تا جایی که خدا  بر هر زن و مرد مسلمانی واجب کرده که حداقل ده بار در روز بگوید اهدنا الصراط المستقیم. حداقل ده بار کمتر نمی شود.

* اگر راه را گم کردی چیزی نمی تواند نجاتت دهد.

* راه ها در قرآن دو نوعند راه های مادی(جاده، کوه، زمین و .. ) و معنوی.

* به تعبیر قرآن  بعضی ها به دنیا دل خوشند  فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ
ولی بعضی دیگر و منهم من یقول ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه . خدا این ها را تایید می کند در ادامه می فرماید اولئک لهم نصیبا مما کسبوا (سوره بقره آیات 200 تا 202)
این دو گروه هر دو در دنیا هستند تفاوت کجاست؟
فرض کنید یک کیسه طلا 50 کیلویی بدهند به شما. شما دو کار می توانید انجام دهید یکی  اینکه بگذارید در کمد و … هر موقع نیاز داشتید دست کنید داخل کیسه و مقداری از آن را مصرف کنید. یا اینکه کیسه را بگذارید روی دوشتان و هر جا رفتید با خود ببرید. قرآن می گوید بعضی ها دنیاشون سنگینشان نموده و لی بعضی ها دنیا شون متوقفشان کرده اثاقلتم علی الارض… این خانه، ماشین، مال و دنیا یشان را گذاشتند روی دوششان و نمی توانند حرکت کنند خیال می کنند دنیا ارزش دارد.

* خروجی دانشگاه امام حسین علیه السلام دو فرهنگ همراه خود دارد فرهنگ مادیات و فرهنگ الهیات. اگر تحصیل کرده این دانشگاه هستی حتما دیدگاهت اینگونه است که اولویت اولت  فرهنگ الهی است و اولویت دوم دنیا

* ما شغل می خواهیم، ریاست، ارزانی و …به چه قیمتی؟ هر قیمتی= این یعنی اولویت دنیا.
اما اگر دنیا آری، ثروت آری اما به چه قیمت؟ فقط در چارچوب دین = این یعنی اولویت الهیات

* امام حسین علیه السلامپول، خانه، زن، فرزند، مرکب و … داشتند اما اولویت او این نبود.

* اگر تفکر کسی اولویت  مادیات بر معنویات باشد از هر معنویتی برای دنیا سوءاستفاده می کند. دلیل= روزی عمار صاحب سِر مولا با مغیره بحث می کرد. مولا یک جمله به او فرمود دَعهُ یا عمّار فَإنّهُ لم یأخذ مِنَ الدّین الاّ ما قارَبَه مِنَ الدّنیا وَ عَلى عَمدٍ … ولش کن این مادیات اولویت اولش است. دین را پوششی گرفته که در جامعه زندگی کند.

بشیر از اصحاب امام حسین علیه السلام است. شب عاشورا حضرت به او فرمود: فرزندت را در فلان مکان  در حال مبارزه اسیر کرده اند. این پول را بگیر راه خروج از کربلا را هم به تو نشان می دهم بیعتم را هم از تو بر می دارم برو پسرت را آزاد کن(در آن زمان اسیران را پولی می دادند و آزاد می کردند). بشیر جمله ای گفته که امام زمان علیه السلام سلام مخصوص به او می دهد و عین کلام او را تکرار می کند. السلام علی بشیر بن عمر خزرمی شکر الله قوله للحسین و قد اذن .. سلام بر بشیر. ممنونتم از این حرفت تشکر می کنم که آن زمانی که حسین بن علی  به تو گفت برو من اجازه می دهم بروی گفتی زنده زنده درندگان بیابان مرا قطعه قطعه کنند دست از تو بر نمی دارم.

استاد سید مهدی شمس الدین/ دوازدهم محرم 1436/ نکته برداری از سخنرانی


فرم در حال بارگذاری ...