« حکایت!غبار غم برود حال خوش شود! »

هر ورقش دفتری است معرفت کردگار!(31)

نوشته شده توسطصداقت...! 18ام شهریور, 1393

و بعضى مى گويند: پروردگارا! به ما در دنيا (نيكى ) عطا كن ! و در آخرت نيز (نيكى ) مرحمت فرما! و ما را از عذاب آتش نگاهدار!(201 بقره)

نکته تفسیری:

این آیه خیلی آشناست؟ توضیح مختصری از آیه؟ مصداق های  حسنه ؟

این آیه همان قنوت معروفی است که  همه آن را از حفظ هستیم و در نمازهای خود کم و بیش می خوانیم. فکر کنم اولین قنوتی است که همه یاد گرفته ایم.

این آیه ادامه آیات مبحث حج است. در حقيقت اين قسمت از آيات اشاره به خواسته هاى مردم و اهداف آنها در اين عبادت بزرگ  است   بعضى جز به مواهب مادى دنيا نظر ندارند و چيزى غير از آن از خدا نمى خواهند بديهى است آنها در آخرت از همه چيز بى بهره اند. ولى گروهى هم مواهب مادى دنيا را مى خواهند و هم مواهب معنوى را بلكه زندگى دنيا را نيز به عنوان مقدمه تكامل معنوى مى طلبند و اين است منطق اسلام كه هم نظر به جسم و ماده دارد و هم جان و معنا و اولى را زمينه ساز دومى مى شمرد و هرگز با انسانهاى يك بعدى يعنى آنها كه در ماديات غوطه ورند و براى آن اصالت قائلند، يا كسانى كه به كلى از زندگانى دنيا بيگانه اند سازگار نيست.

در معنای حسنه در دنیا و آخرت  گاهی به معنى وسعت رزق و حسن خلق در دنيا و خشنودى خدا و بهشت در آخرت تفسير شده است و بعضى از مفسران آن را به معنى علم و عبادت در دنيا و بهشت در آخرت ، يا مال در دنيا، و بهشت در آخرت ، يا همسر خوب و صالح در دنيا و بهشت در آخرت دانسته اند . بديهى است حسنه به معنى هر گونه خير و خوبى است و مفهومى وسيع و گسترده دارد كه تمام مواهب مادى و معنوى را شامل مى شود، بنابراين آنچه در روايات فوق يا كلمات مفسران آمده است بيان مصداقهاى روشن آن مى باشد، و مفهوم آيه را محدود نمى كند.

تفسیر نمونه/ جلد دوم/ خلاصه صص 64 تا 67


فرم در حال بارگذاری ...