« حکایت!دوستی انسان و ماهی! »

هرورقش دفتری است معرفت کردگار(17)

نوشته شده توسطصداقت...! 23ام مرداد, 1393

آرى كسى كه در برابر خداوند تسليم شود و نيكوكار باشد، پاداش او نزد پروردگارش ثابت است ، نه ترسى بر آنها است و نه غمگين خواهند شد (112 بقره)

نکته تفسیری:

این آیه چه می گوید؟ چرا چنین افرادی غم و ترس ندارند؟

معیار اصلی ورود به بهشت را ؛ طبق آیات قبل که یهود و نصاری  ادعاى انحصارى بودن بهشت برای خودشان را داشتند،(البته دلیلی بر  این مدعا نداشتند)  ، قرآن پس از اثبات اینکه  این ادعا تنها خواب و خيالى است كه در سر مي پرورانند، معيار اصلى و اساسى ورود در بهشت را به صورت يك قانون كلى بيان كرده  خلاصه اينكه بهشت و پاداش خداوند و نيل به سعادت جاودان در انحصار هيچ طايفه نيست ،
بلكه از آن كسانى است كه واجد دو شرط باشند:


در مرحله اول تسليم محض در مقابل فرمان حق و ترك تبعيض در احكام الهى ، چنان نباشد كه هر دستورى موافق منافعشان است بپذيرند و هر چه مخالف آن باشد پشت سر اندازند، آنها به طور كامل تسليم حقند.
و در مرحله بعد آثار اين ايمان در عمل آنها به صورت انجام كار نيك منعكس گردد، آنها نيكوكارند، نسبت به همگان و در تمام برنامه ها.
تا ايمان راسخ وجود نداشته باشد، نيكوكارى به معنى وسيع كلمه حاصل نخواهد شد.
ضمنا نشان مى دهد كه نيكوكارى براى اين افراد با ايمان جنبه يك فعل زودگذر ندارد، بلكه وصف آنها شده و در عمق جانشان نفوذ كرده است .


نفى خوف و غم از پيروان خط توحيد، دليلش روشن است چرا كه آنها تنها از خدا ميترسند، و از هيچ چيز ديگر وحشت ندارند، ولى مشركان خرافى از همه چيز ترس دارند، از گفته هاى اين و آن ، از فال بد زدن ، از سنت هاى خرافى و از بسيار چيزهاى ديگر.

تفسیر نمونه جلد1، خلاصه صص 401 تا 404


فرم در حال بارگذاری ...