« شرایط ظهورشرایط و علایم ظهور »

مفسد کیست؟

نوشته شده توسطصداقت...! 2ام فروردین, 1392

 

 

در ماجرای خلقت و خلافت انسان، فرشتگان از آفرینش انسان اظهار نگرانی کرده و به خدا گفتند: آیا کسی را در زمین قرار می دهی که اهل فسلد و خونریزی است؟ خداوند در پاسخ فرمود: من چیزی می دانم که شما نمی دانید.

 

قتل و خونریزی  و ایجاد ناامنی از نمونه هی بارز فساد و افساد است، اما قرآن موارد دیگری را نیز فساد شمرده که یکی از آنها فساد مالی و اقتصادی است.

حضرت شعیب در میان قومی زندگی می کرد که کم فروشی در میان آنها رواج داشت، لذا آن حضرت در کنار دعوت مردم به یکتاپرستی ، آنها را از این کار زشت باز می داشت.چنانچه درآیه 85 سوره  اعراف می خوانیم: ای مردم! حق پیمانه و ترازو  را ادا کنید و از اموال مردم چیزی را نکاهید و در زمین فساد نکنید.

 

آری ضایع کردن حق مردم، کم کاری و کم فروشی، یک نوع فساد مالی و اقتصادی است که عواقب بسیاری را برای فرد و جامعه به دنبال دارد و از جمله آنها لقمه حرام است. لقمه حرام انسان را فاجر و بدکار می سازد و اگر این حرام خواری جبران نشود، انسان دست ، به کفر و انکار می زند. قرآن در  ابتدای سوره مطففین می فرماید: وای بر کم فروشان! سپس درآیه هفتم، از آنان به عنوان فجار و در آیه دهم به عنوان مکذبین یاد می کند؛ گام اول کم فروشی و حرام خوری است. گام دوم فاسد و فاجر و تبهکار شدن، و عاقبت در برابر حق ایستادن است.

 

شاهد این حرف ماجرای کربلاست که لشکر کوفه و شام ، امام حسین(علیه السلام) را می شناختند ولی کمر به قتل او بستند و امام امام حسین(علیه السلام) فرمود: دلیل این جنایت بزرگ آن است که شکم های شما از حرام پر شده است.

 

در حدیث می خوانیم : مال حرام رشد نمی کند و اگر رشد کرد برکت ندارد.

 

در حدیث دیگری می خوانیم، مال حرام حتی در نسل اثر می گذارد.

 

شرط صحت نماز آن است که مکان و لباس و آبی که با آن وضو می گیریم یا غسل می کنیم، غصبی نباشد.

 

حتی اگر در کودکی مال کسی را تصرف کرده یم، باید به نحوی صاحب آن را راضی کنیم و اگر از دنیا رفته، وارثان او را راضی کنیم.

 

اگر طلبکار در حین نماز اصرار بر مطالبه خود داشت باید نماز را بشکنیم و بدهی خود را بدهیم و دوباره نماز را از اول شروع کنیم.

 

اگر کسی از اول تصمیم داشته باشد، مهریه همسر خود را نپردازد، هرگاه با او هم بستر می شود، به گفته روایات گویا زنا کرده است./تفسیر سوره عنکبوت/ محسن قرآئتی/صص 65 و 66

نظر از: مظلومی [عضو] 
مظلومی

سلام
تشكر از حضورتان در وبلاگمان و ارائه نظر با ارزشتان.
مطالب خوبي در وبلاگ درج نموده ايد.
موفق و پيروز باشيد
پاسخ دادن:
با سلام. به وبلاگ خودتان خوش آمدید. از حضور پر مهر شما سپاسگذارم. من الله التوفیق

1392/08/11 @ 08:50


فرم در حال بارگذاری ...