« حکایت!گله از یار!!!!! »

هر ورقش دفتری است معرفت کردگار!(4)

نوشته شده توسطصداقت...! 10ام مرداد, 1393

(خدایی) که زمین را برای شما بستری هموار و آسمان را سرپناهی قرار داد و از آسمان آبی نازل کرد که  بدان از میوه ها  رزقی برایتان برآورد. پس برای خدا همتایان قرار ندهید در حالی که می دانید(22 بقره) صفحه 4

نکته تفسیری:

خداوند در این آیه می فرماید «در حالی که می دانید» چه چیزی را می دانیم؟(اکثر سوالات توسط بنده مطرح شده و در متن تفسیر وجود ندارد)

قبل از جواب بهتر است بدانی در این آيه به قسمت ديگرى از نعمت هاى بزرگ خدا كه مى تواند انگيزه شكرگزارى باشد اشاره شده ،  نعمت زمين که با سرعت سرسام آورى در اين فضا به حركات مختلف خود ادامه مى دهد، بى آنكه كمترين لرزشى بر وجود شما وارد كند، نيروى جاذبه اش  اگر جاذبه زمين نبود در يك چشم بر هم زدن همه ما و همه خانه ها، وسائل زندگيمان بر اثر حركت دورانى زمين به فضا پرتاب و در فضا سرگردان مى شد؟! سپس  نعمت آسمان كلمه ((سماء)) در قرآن به معانى مختلفى آمده است ، که يكى از آنها كه در اين آيه به آن اشاره شده است همان جو زمين است ، اين قشر مخصوص هوا در عين اينكه مانع از تابش نور آفتاب اين اشعه حياتبخش و زندگى آفرين نيست بقدرى محكم و مقاوم است گر اين سقف نبود، زمين دائما در معرض رگبار سنگهاى پراكنده آسمانى بود و عملا آرامش از مردم جهان سلب مى شد . بعد از آن به نعمت باران پرداخته  آبى حياتبخش ، و زندگى آفرين ، و مايه همه آباديها و شالوده همه نعمتهاى مادى . اين برنامه الهى كه از يكسو، رحمت وسيع و گسترده خدا را بر همه بندگان مشخص مى كند و از سوى ديگر بيانگر قدرت او است كه چگونه از آب بى رنگ صد هزاران رنگ از ميوه ها و دانه هاى غذائى با خواص متفاوت براى انسانها و همچنين جانداران ديگر، آفريده ، يكى از زنده ترين دلائل وجود او است لذا بلافاصله اضافه مى كند:اكنون كه چنين است براى خدا شريك هائى قرار ندهيد در حالى كه مى داني. آرى همه شما مى دانيد كه اين بت ها و شركاى ساختگى ، نه شما را آفريده اند و نه روزى مى دهند، و نه كمترين مواهب شما از ناحيه آنها است ، پس چگونه آنها را شبيه خدا مى دانيد. بديهى است اين شباهت و شركت در پندار بت پرستان وجود داشته نه اينكه يك امر واقعى باشد. در اينجا توجه به اين حقيقت لازم است كه قرار دادن شريك براى خدا تنها، منحصر به ساختن بتهاى سنگى و چوبى و يا از آن فراتر، انسانى همچون مسيح (عليه السلام ) را يكى از خدايان سه گانه دانستن ، نيست بلكه معنى وسيعى دارد صورتهاى مخفيتر و پنهان تر را نيز شامل مى شود بطور كلى هر چه را در رديف خدا در زندگى مؤ ثر دانستن يك نوع شرك است .

تفسیر نمونه  خلاصه صص 119 تا 125


فرم در حال بارگذاری ...